Problemen bij het downloaden

1. pdf-Documenten
Het downloaden van pdf-documenten is op een aantal computers getest. Tot nu toe heb ik zelf geen problemen waargenomen en ook geen berichten over problemen ontvangen bij de volgende combinaties:

  • Windows 7 met als browser Chrome (Chrome kan zelfstandig pdf-documenten weergeven en heeft hiervoor geen Adobe Reader nodig)
  • Windows 7 met als browser Firefox en met Adobe Reader (8.2, 9.4 of X)
  • Windows 7 met als browser Internet Explorer (9)
  • Windows XP (SP2 of SP3) met Chrome
  • Windows XP (SP2 of SP3) met Firefox en Adobe Reader (8.2, 9.4 of X)

Problemen werden wel gesignaleerd bij de combinatie:

  • Windows XP (SP2 of SP3) met Internet Explorer (8) en Adobe Reader (8.2, 9.4 of X)

Het probleem lijkt te ontstaan door een mate van incompatibiliteit tussen de laatste versies van Adobe Reader enerzijds en de browser (Internet Explorer, Firefox, Chrome) anderzijds. Op het internet vond ik de volgende remedie voor IE, die waarschijnlijk ook bij problemen met Firefox en Chrome werkt:
Probeer de browser (IE, Firefox, Chrome etc) los te koppelen van het openen van het pdf document: open Adobe Reader, ga naar Edit / Preferences / Internet en haal het vinkje weg bij "Display PDF in browser." 
Op deze manier wordt het pdf document niet door de browser geopend, maar door de browser doorgegeven aan de Adobe Reader om het te openen.

 

2. Word-documenten (doc of docx)
Om dit soort documenten niet alleen te downloaden, maar ook te openen, is het uiteraard nodig dat MS Word op uw PC is geïnstalleerd.
Hier zijn de bevindingen dezelfde als hierboven: alle combinaties werken, behalve die met Windows XP, IE8 (al dan niet met Word)

Mijn voorlopige conclusie: met Windows XP is er een probleem bij het downloaden met Internet Explorer (versie 8). Mogelijk ligt dit aan de instellingen van IE8. Gebruik van Chrome (Google) als browser lijkt het downloadprobleem onder XP op te lossen.

Uw secretaris,